Monday, December 21, 2015

Lempeng Oat

Sebelum ini saya ambil oat yang telah siap dalam peket pada setiap pagi. Doktor saya sarankan pengambilan oat setiap hari sangat baik untuk jantung, saluran dan pembuluh darah. Oat juga boleh melancarkan peredaran darah dari tersekat oleh kolestrol. Dan ianya telah terbukti apa bila saya mengambil oat kolestrol saya telah hilang 100% dan doktor telah hentikan pengambilan ubat kolestrol.

Oat yang saya ambil tu harganya agak mahal, jadi saya berhasrat nak cuba oat segera ini, sayangnya susah pula nak telan. Bagi memudahkan pengambilannya saya cadang untuk mask oat ini dengan cara-cara tersendiri. Jom cuba resepi saya kali ini..... jommm


Bahan-bahan

3/4  cawan tepung gandum
1 1/2 cawan instant oatsmeal (biasanya dalam bungkusan warna merah - apa brand pun tak pe)
1 biji telur 
1 cawan air masak (sejuk)
1/2 sudu teh garam

Cara-cara

Masukkan semua bahan-bahan di atas dan bancuh sehingga menjadi menjadi batter. Jangan terlalu pekat kerana apabila dah masak, lempeng akan jadi keras. Seelok-eloknya batter biar cai seperti batter tepung goreng pisang.

Dalam masa yang sama, panaskan kuali sapukan dengan sedikit minyak dan terus masukkan 3 senduk  (senduk yang saya gunakan senduk kecil). Ratakan batter dengan senduk untuk jadikan bulat yang cantik dan tebal lempeng yang sama rata.  Jangan lupa terbalikkan lempeng setelah ianya kekuningan.


Dengan aduan di atas sejumlah 5 keping lepeng boleh dihasilkan dan hidangan ini untuk 2 - 3 orang. Hidangkan dengan sambal tumis, serunding daging, ayam atau ikan, kuah asam pedah ataupun kari. 

Cubalah ....

1 comment: